خانه » فیزیک » جایزه نوبل فیزیک به کاشفان ذره “بوزون هیگز” رسید

جایزه نوبل فیزیک به کاشفان ذره “بوزون هیگز” رسید

جایزه نوبل فیزیک به کاشفان ذره "بوزون هیگز" رسیدReviewed by فیزیک on Oct 8Rating: 5.0
ذره خدا

ذره خدا

دو دانشمند انگلیسی و بلژیکی موفق شدند صد و هفتمین جایزه نوبل فیزیک را به دلیل تلاش های شان در زمینه کشف ذره بوزون هیگز، موسوم به ذره خدا، از آکادمی سلطنتی علوم سوئد دریافت کنند.

پیتر هیگز و فرانسیس انگلرت برای پژوهش 50 ساله خود در مورد ذره گریزان بوزون هیگز که کشف آن در سال گذشته یکی از مهمترین رویدادهای دهه‌های اخیر در حوزه فیزیک محسوب می‌شد، نوبل فیزیک امسال را از آن خود کنند. این دو دانشمند بزرگ مبلغ ۱.۲ میلیون دلار جایزه نقدی این آکادمی را دریافت خواهند کرد.

بوزون هیگز یک ذره بنیادی اولیه فرضی و دارای جرم است، که چگونگی جرم‌دار شدن ماده توسط ذرات بنیادی بدون جرم دیگر را توضیح می دهد. به عبارت ساده تر، بوزون هیگز، شکل گیری ذرات اولیه جهان کنونی ما را بعد از انفجار بزرگ توصیف می کند.

اگر می خواهید در مورد بوزون هیگز بیشتر بدانید پیشنهاد می کنیم این مطلب را هم در ویکی پدیا  بخوانید.

گرچه تاثیرات این فعالیت ها و کشف بزرگ این فیزیکدانان، هنوز به طور کامل مشخص نیست، اما متخصصان در این زمینه متفق القول هستند که نتایج به دست آمده از تحقیقات این دو فیزیکدان بزرگ، بر روی برداشت انسان ها از جهانی که در آن زندگی می کنند، تاثیرات بسیار شگرف خواهد گذاشت.

دکتر لیزا راندل که یک فیزیکدان نظری است، در این زمینه می گوید:

زمانی که الکتریسیته کشف شد، هیچ کس تصور نمی کرد بعد مدت کمی دنیای پیرامون ما با لامپ های حبابی نورانی شود؛ یا این که زمانی که مکانیک کوانتومی پایه نهاده شد، هیچ کسی از انقلابی که در دنیای الکترونیک در راه بود خبری نداشت.

هنوز مشخص نیست که کشف بزرگ بوزون هیگز در ۱۰، ۲۰، یا ۱۰۰ سال آینده چه تغییراتی در دنیای ما ایجاد خواهند کرد. اما تجربه بشری نشان داده است که این اکتشافات بزرگ همواره تحولات بزرگ تری را در بر دارند.

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد -فیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*