خانه » فیزیک » تبدیل نور به ماده امکان پذیر می شود

تبدیل نور به ماده امکان پذیر می شود

تبدیل نور به ماده امکان پذیر می شودReviewed by رامتین اردشیری فر on Nov 18Rating: 4.0

light to matter

دانشمندان دانشگاه های هاروارد و MIT توانستند از نور، ماده تولید کنند. اتفاقی که از نظر تئوری امکانش وجود داشت، اما هیچ وقت عملی نشده بود.

گروه های دانشگاه هاروارد و MIT به رهبری Mikhail Lukin و Vladan Vuletic موفق شده اند با پیوند دادن فوتون ها مولکول به وجود آورند.آن ها برای این کار ازیک محفظه خلاء پر شده از اتم های روبیدیوم  کمک گرفتند و دمای آن را با استفاده از لیزر به صفر مطلق(273- درجه سانتی گراد) رساندند. سپس فوتون ها را یکی یکی به کمک پالس های لیزری به سمت ابر شکل گرفته از اتم های روبیدیوم شلیک کردند. هر یک از فوتون ها پس از این که انرژی خود را به اتم ها منتقل می کرد، با کاهش سرعت مواجه و از ابر اتمی خارج می شد.

همین طور وقتی دو فوتون با هم به سمت ابر شلیک می شدند،با هم پیوند برقرار می کردند و مولکول  تشکیل می دادند. با این که هنوز این قضیه، یعنی تبدیل نور به ماده، در مراحل اولیه خود به سر می برد،  Mikhail Lukin می گوید:

ما این کار را برای شکستن مرز های علم انجام دادیم.اما  کار از آنچه که تصور می کردیم جالب تر بود،زیرا فوتون ها باهم ارتباط برقرار کردند و مولکول تشکیل دادند. شاید رایانه های کوانتومی  یا ساخت کریستال های سه بعدی از نور، مقصد بعدی این فناوری جدید باشد.

فیزیک می گوید فوتون ها فاقد جرم هستند و با همدیگر تعامل برقرار نمی کنند. تنها کاری که محققان برای رسیدن به دستاورد جدیدشان باید انجام می دادند این بود که محیط ویژه ای خلق کنند تا در آن فوتون ها با یکدیگر واکنش نشان داده و مولکول ها را بسازند.

lightsaber-starwars

جنگ ستارگان-شاید بتوان روزی نور را به شکل این شمشیر ها در آورد

۲ نظر

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد -فیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*