خانه » پزشکی و زیست » گربه ها دنیا را چگونه می بینند؟

گربه ها دنیا را چگونه می بینند؟

گربه ها دنیا را چگونه می بینند؟Reviewed by رامتین اردشیری فر on Oct 18Rating: 4.5
cat eye

cat eye

تا به حال شده فکر کنید گربه هایی که در خیابان می بینید شما را چگونه می بینند؟ حیواناتی نظیر گربه‌ها باید برای نجات جان خود مبارزه کرده و ممکن است توسط عوامل گوناگون (و گاها انسانی) مورد تحدید قرار گیرند، نیاز دارند تا از قوه‌ی دیداری قدرتمند و حساسی برخوردار باشند.

حال هنرمندی به نام نیکولای لام، در آخرین پروژه‌ی خود و با همکاری دانشگاه پنسیلوانیا، توانسته که با استفاده از متدهای ویژه‌ای پرده از راز چشمان چندین گونه‌ی خاص از جمله گربه‌ها بردارد.

cat eye

cat eye

قسمت‌های سیاه و تارشده در دو طرف عکس، نشان دهنده حداکثر زاویه‌ دیداری هنگامی که مستقیم به جلو  نگاه می‌کنند برای چشم انسان و گربه است. همان طور در تصویر پیداست، اندازه‌ی این زاویه برای انسان معادل 20 درجه و برای گربه برابر با 30 درجه است. این موضوع نشان می‌دهد که گربه‌ها می‌توانند محدوده‌ی بیشتری را مشاهده کرده و دامنه‌ی دید وسیع‌تری دارند.ولی  اغلب حیوانات از جمله گربه‌ها، از نظر بیشترین مسافتی که با حداکثر جزئیات قابل مشاهده است از انسان‌ها ضعیف‌ترند. چرا که نیازی به چنین قابلیتی ندارند. چشمان گربه‌ها حداکثر تا 60 متر توانایی دید مفید دارد، در حالی که انسان، 300 متر دید مفید دارد.

cat eye

cat eye

همچنین شبکیه چشم گربه‌ها، تنها توانایی تشخیص و تمیز دادن دو رنگ آبی و زرد را دارد و رنگ هایی مانند  قرمز، نارنجی و قهوه‌ای را تشخیص نمی‌دهد.

cat eye

cat eye

البته  تونایی دید  گربه‌ها در تاریکی به وضوح قابل مشاهده است. زیرا مردمک چشمان آن‌ها بیشتر باز شده و موجب می‌گردد تا میزان نور ورودی بیشتر گردیده و از طرف دیگر، شبکیه چشم نیز نور بیشتری را جذب کرده و تصاویر روشن‌تری شکل گیرند.

همچون دیگر حیوانات شکارچی در شب، چشم‌های گربه‌ها هم به لایه‌ای پرده مانند و انعکاسی دارد  که میزان نور ورودی به چشم را به طور مرتب کنترل کرده و در سطح مناسبی حفظ می‌کند تا از اختلالات دیداری ناشی از هجوم نور به شبکیه جلوگیری کند.

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد -فیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*