پژوهشگران با بررسی عواملی که باعث محبوبیت تصاویر میشوند؛ موفق به ساخت الگوریتمی شده اند که میتواند تعداد بازدید و محبوبیت عکس را پیش از انتشار پیش بینی کند.
آزمایشگاه تحقیقات eBay ،شرکت ارائه دهنده تصاویر ماهوارهای DigitalGlob و یک تیم از دانشمندان MIT در بخش کامپیوتر و هوش مصنوعی، به رهبری دانشجوی دکترا «Aditya Khosla» الگوریتمی را توسعه داده اند که با استفاده از آن میتوان محبوبیت یک تصویر را پیشبینی کرد. این الگوریتم بر اساس بررسی ۲٫۳ میلیون تصویر ارسال شده به شبکه اشتراک گذاری تصویر فلیکر طراحی شده است. آن ها حتی یک وب سایت راه اندازی کرده اند که مردم بتوانند تصاویرشان را آپلود کنند تا این الگوریتم محبوبیت تصویر را پیش بینی نماید.
خُسلا مدعی است که این الگوریتم اجازه میهد پیش از انشار تصویر، تعداد بازدید ها را پیش بینی کرد. این الگوریتم با در نظر گرفتن فاکتورهایی همچون میزان دنبالکنندگان یک کاربر، تعداد تگهای موجود روی تصویر و تیتر انتخاب شده برای تصویر طراحی شده است.
به گفته محققان بافت،رنگ و اشیاء درون تصویر از فاکتور هایی هستند که در محبوبیت تصاویر نقش دارند: رنگهای روشن مانند زرد و صورتی و تصویر هایی که در آن مردم به جای مناظر هستند بیشتر محبوب میشوند.[+]
همچنین محققان با استفاده از نرم افزار تشخیص چهره ۱٫۱ میلیون تصویر ارسال شده به اینستاگرام را تجزیه و تحلیل کردند و به این نتایج رسیدند:هر تصویر که حاوی صورت انسان باشد ۳۸ درصد شانس بیشتری دارد تا محبوب شود و ۳۲ درصد احتمال بیشتری برای جذب نظر دارد. این مطالعه همچنین نشان داده که تعداد چهره های درون عکس، اینکه چهره متعلق به چه کسی باشد یا سوژه مرد یا زن باشد تأثیری در محبوبیت تصویر ندارد.[+]
بعد از آپلود تصویر مورد نظرتان در وب سایت MIT، بعد از پردازش تصویر، الگوریتم امتیازی بین ۱ تا ۱۰ را به تصویر میدهد. و برای یافتن تعداد بازدید در هر روز باید عدد به دست آمده را به توان ۲ برسانید. برای مثال اگر امتیاز ۵ بگیرد؛ انتظار میرود به طور میانگین در هر روز ۲^۵ = ۳۲ بازدید داشته باشد و یا اگر امتیاز ۶ را به خود اختصاص دهد، دو به توان شش، یعنی ۶۴ بازدید داشته باشد. با این حال، این اندازه گیری کاملا دقیق نیست، به فاکتور های بیشتری احتیاج دارد و کامل نیست.(با توجه به ترافیک سنگین سایت، برای گرفتن نمره محبوبیت تصویر خود، این عمل ممکن است کمی طول بکشد)
خُسلا امیدوار است بتواند این الگوریتم را بهبود بخشد. او همچنین در نظر دارد ابزاری بسازد که به طور خودکار عکس ها را طوری ویرایش کند تا محوب تر شوند.
خیلی جالب بود
هنوز هم از این الگوریتم استفاده میشه یا سود تجاری نداشت و کنار گذاشته شده؟
با تشکر