خانه » فناوری » کنفرانس توسعه دهندگان گوگل ۲۰۱۴

کنفرانس توسعه دهندگان گوگل ۲۰۱۴

کنفرانس توسعه دهندگان گوگل ۲۰۱۴Reviewed by google io on Jul 1Rating: 4.0

google i/o

گوگل هر ساله کنفرانسی برای توسعه دهندگان گوگل با نام Google I/O برگزار می‌کند تا نوآوری هایش را به عموم نشان دهد. در همایش امسال گوگل محصولات و فناوری‌های جدیدی را معرفی کرد.

Android L

گوگل در این نسخه از اندروید بیشترین تغییرات را به طراحی اندروید L اختصاص داده است. طراحی جدید اندروید L یا همان اندروید پنج Material Design نام دارد که قرار است به  زودی دیگر محصولات گوگل مثل Android Wear, Chrome OS, Android TV و خدمات تحت وب گوگل را نیز فرا گیرد. در Material Design ، صفحه‌ها چهارگوش‌تر، فونت‌ها باریک‌تر و طراحی مسطح شده است. طراحی تخت در Material Design با طراحی تخت که امروزه در نرم‌افزارها فراگیر شده متفاوت است.گوگل سرویس‌های تحت وب بیشتری را در این نسخه از اندروید یکپارچه نموده و تلاش کرده تا وب را بیش از پیش وارد دنیای موبایل کند.

اندروید جدید کنترل بهتری به توسعه دهندگان می‌دهد  و آن ها به سادگی قادر به کنترل المان‌های مختلف طراحی سیستم‌عامل خواهند بود. مثلا آن‌ها می‌توانند به سادگی به هر بخشی از سیستم‌عامل سایه اضافه و کم کنند. دیگر امکان اولویت بندی نوتیفیکیشن‌ها براساس اهمیت آن‌ها است. نوتیفیکیشن‌ها به صورت هوشمند بر اساس اهمیت مرتب می‌شوند.

در اندروید L (اندروید 5) دیگر نیازی به باز کردن قفل گوشی خود ندارید، گوگل معتقد است بسیاری از افراد بی‌جهت برای استفاده از گوشی رمز وارد می‌کنند. قابلیت Personal unlocking در نسخهٔ جدید اندروید می‌تواند برخی نشانه‌های امنیت را تشخیص دهد.اندروید با هماهنگ کردن سیستم عامل دستگاه های اطراف وجود شما را تشخیص خواهد داد و قفل های ماشین، در و گوشی هوشمندتان را باز خواهد کرد. برای مثال وقتی وارد خانه می‌شوید، ابزار های اطرافتان با تشخیص صدای شما قفل صفحه غیر فعال می‌کنند.

دیگر قابلیت اندروید L در صرفه جویی مصرف انرژی Battery saver نام دارد.Battery Saver عملکرد گوشی را با کاهش سرعت پردازنده و فرکانس صفحهٔ نمایش (Refresh rate) محدود می‌کند. برای مثال یک گوشی Nexus 5 با فعال شدن قابلیت Battery saver می‌تواند ۹۰ دقیقه بیشتر کار کند. گوگل سرعت، پایداری وامنیت اندروید جدید را افزایش داده  است.

در تصاویر زیر می‌توانید تفاوت های برخی از قسمت های اندروید L با اندروید کیت کت ببینید (تصویر راست اندروید کیت کت و تصویر چپ اندروید L است، برای بزرگنمایی بر روی هر عکس کلیک کنید):

ساعت هوشمند Moto 360

به عقیده‌ی موتورولا مردم دوست دارند ساعت هوشمندی که دستشان می‌کنند واقعاً شبیه ساعت باشد. اگر به یک بچه بگویید عکس ساعت مچی را بکش، به‌احتمال‌زیاد یک ساعت گرد می‌کشد.

یکی از ویژگی‌های منحصربفرد ساعت‌هوشمند موتورولا، بهره‌گیری از فرم‌فکتور دایره‌ای است؛ برخلاف محصولات چهارگوشی است که تا‌کنون در این حوزه تولید شده‌اند.براساس اطلاعاتی که توسط Lior Ron، رهبر تیم طراحی گجت‌های پوشیدنی موتورولا، منتشر شده هدف از اینکار پیروی از الگوی طراحی ساعت‌های کلاسیک و شباهت هرچه بیشتر به این ساعت‌های بوده است. یکی از مزایای این طراحی، بهره‌گیری از کل صفحه‌ی نمایش گرد ساعت‌هوشمند و پوشش تمام نقاط سطح روی آن توسط پیکسل‌های نمایشی است. هنوز اطلاعات سخت‌افزاری موتو ۳۶۰ منتشر نشده است.

moto 360 از سیستم عامل پوشیدنی گوکل یعنی Android Wea استفاده می‌کند.

 moto 360 smart clock-google

 جعبه مقوایی گوگل برای افزودن قابلیت واقعیت مجازی به گوشی هوشمند

نمایشگر واقعیت مجازی فناوریی است که به  کاربر امکان می‌دهد تا با یک محیط شبیه‌سازی رایانه‌ای اندرکنش داشته باشد. فناوری واقعیت مجازی بر روی سر نصب می‌شود و در جلوی هر چشم یک نمایشگر قرار می‌گیرد. با وجود سنسورهای حرکت‌سنج در این نمایشگر، وقتی کاربر سر خود را حرکت می‌دهد تصویر جلوی چشمش تغییر می‌کند. گویی او واقعاً درون آن مکان مجازی پا گذاشته است. این تکنولوژی توانایی آن را دارد که دنیای بازی‌های رایانه‌ای را زیر و رو کند. البته به این شرط که غول‌های دنیای فناوری بتوانند آن را به جایی برسانند که برای عموم مردم قابل استفاده باشد.

در حال حاضر facebook بر روی پروژه Oculus Rift و سونی روی Morepheus کار می‌کند. آن دو در تلاش هستند قیمت نمایشگر هایشان را آنقدر پایین بیاورند که برای عموم قابل استفاده باشد.

اما گوگل ارزان‌ترین راه را پیش گرفته است:استفاده از مقوا برای درست کردن نمایشگر واقعیت مجازی. برای ساخت این کاردستی به مقداری مقوا، چسب، آهنربا، کش لاستیکی، و دو عدد لنز  و راهنمایی که گوگل منتشر کرده است احتیاج دارید.در کنفرانس Google I/O به هرکدام از حضار یکی از این کاردستی‌ها هدیه داده شد تا یکی برای خودشان بسازند!

برای استفاده از این کاردستی نیاز به نصب برنامه Cardboard برای اندروید دارید. با چرخاندن سر خود می‌توانید بین گزینه های داخل برنامه حرکت، و با کشیدن آهنربای کنار مقوا به پایین و رها کردن آن با تغییر در قطب نمای دیجیتال گوشی، گزینه‌ی مورد نظر انتخاب کنید. Cardboard فیلم هایی سه بعدی از Youtube و تصاویری از Street View نشان می‌دهد که باعث می‌شود تصور کنید در خیابان ها در حال قدم زدن هستید.

در ویدیو زیر دیگر فناوی هایی (ازجمله گوشی هوشمند ماژولار Ara) که توسط گوگل رونمایی شده اند را می‌توانید ببینید:

یک نظر

  1. سلام وای فای ما اتصال میشد ولی خیلی ضعیفه سرعت عملش کمه تا یه عکس میخوم دانلود کنم یک ساعت طول میکشد واینترنت قطع میشد میگد اینترنت دردسترس نیست به شبکه ی دیگر وصل شوید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد -فیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*