خانه » فناوری » استفاده از محاسبات کوانتومی در رایانه

استفاده از محاسبات کوانتومی در رایانه

استفاده از محاسبات کوانتومی در رایانهReviewed by رامتین اردشیری فر on Oct 18Rating: 5.0
رایانه کوانتومی

رایانه کوانتومی

تا به حال تمام دستگاه های دیجیتالی بر اساس 0 و 1 کار می کردند.اما دانشمندان بر روی رایانه ای کار می کنند که از محاسبات کوانتومی استفاده می کند.تمام دستگاه‌های دیجیتالی که ما امروزه با آن‌ها سر و کار داریم که لپ‌تاپ، موبایل، تلویزیون و پخش کننده DVD نمونه‌هایی از این ابزار آلات هستند، همگی بر اساس جبر بول (منطق باینری)  کار می‌کنند. جبر بول در سال 1854 توسط «جورج بول»، دانشمند انگلیسی پایه ریزی شد.  جبر بول می گوید  هر یک از عناصر موجود در یک مجموعه می‌توانند مقداری برابر 0 یا 1 داشته باشند. در دنیای دیجیتال، هر یک از این عناصر، بیت نام دارند. هر بیت می‌تواند در آن واحد فقط مقداری برابر با 0 یا 1 داشته باشد. اما در کامپیوترهای کوانتومی، محققان این امکان را خواهند داشت که به جای استفاده از یک ساختار خطی(0 و 1)، بیت های داده ها را به طور همزمان در حالت های صفر و یک قرار دهند. این شیوه از رایانش، کاربردهای بسیاری در بررسی الگوهای هواشناسی، فیزیک نظری، و هوش مصنوعی خواهد داشت که به آن محاسبات کوانتومی می گویند.

از نظر محاسباتی، هیچ تفاوتی بین کامپیوتر‌ شخصی و یک کامپیوتر کوانتومی وجود ندارد. زیرا کامپیوترهای کوانتومی نیز بر اساس چهار عمل اصلی یعنی جمع، تفریق، ضرب و تقسیم کار می‌کنند.

تنها تفاوت عمده و بارز کامپیوترهای کوانتومی در قدرت باورنکردنی آن‌ها در انجام محاسبات گوناگون به شکل موازی  است.

کامپیوترهای کوانتومی با کامپیوترهای فعلی که با ترانزیستورها کار می‌کنند تفاوت اساسی دارند. ایده اصلی که در پس کامپیوترهای کوانتومی نهفته است این است که می‌توان از خواص و قوانین فیزیک کوانتوم برای ذخیره‌سازی و انجام عملیات روی داده‌ها استفاده کرد.(ویکی پدیا)

چنانچه روزی کامپیوترهای کوانتومی راه خود را به سوی بازارهای جهانی باز کنند، تمامی افرادی که در هر یک از زمینه‌های کامپیوتر از برنامه نویسی گرفته تا تدریس در دانشگاه، می‌بایست تمامی دانسته‌های خود را به دست فراموشی بسپارند و اقدام به فراگیری علم محاسبات کوانتوم نمایند. زیرا در حال حاضر، علم نظریه زبان‌ها و ماشین‌ها که یکی از علوم پایه در مبحث کامپیوترهای امروزی است، تماما بر اساس نظریه جبر بول پایه گذاری شده.البته  کامپیوترهای کوانتومی برای آن‌که بتوانند به طور کامل و بدون مشکل کار کنند، می‌بایست در دمایی برابر با صفر مطلق که برابر با -273 درجه سانتی‌گراد است، کار کنند که فعلا امکان فراهم نمودن چنین شرایطی توسط افراد عادی غیر ممکن است.

مستندی که گوگل منتشر کرده:

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد -فیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*