خانه » فیزیک » اگر از سر انسان پرتو پروتون عبور کند چه می شود؟

اگر از سر انسان پرتو پروتون عبور کند چه می شود؟

اگر از سر انسان پرتو پروتون عبور کند چه می شود؟Reviewed by تازه های تکنولوژی on Oct 6Rating: 5.0
پرتو پروتون

پرتو پروتون

آناتولی پتروویچ بوگارسکی ، دانشمند روس، تنها انسانی در جهان است که تا به حال سرش را به اشتباه در یک شتابدهنده ذرات در حال کار داخل برده است. و تقریبا بدون هیچ آسیب عمده ای نجات یافته.

بوگارسکی به عنوان محقق در موسسه انرژی های بالا در شهر پروتوینو روسیه مشغول به کار بود. محل کار وی در واقع یک شتابدهنده ذرات بود.
در ۱۳ ژولای ۱۹۷۸ مصادف با ۲۲ تیر ۱۳۵۷ بوگارسکی مشغول کنترل بخشی از قطعات معیوب این شتابدهنده بود. برای اینکه بتواند بر قطعه معیوب مسلط شده و به راحتی با آن کار کند، سرش را درون بخشی از شتابدهنده ذرات فرو برد که پرتو پروتون در حال عبور از آن بود. وی بعدها گفت که آن لحظه نوری را دید که از «هزار خورشید هم درخشانتر بود». اما هنگام این اتفاق به هیچ وجه احساس دردی نداشت.
پرتو پروتون
همان طور که در تصویر بالا می بینید، پرتو نور از پشت سر بوگارسکی وارد شده و از محل بینی وی خارج شده است. کمی پس از این اتفاق سمت چپ صورت وی ورم کرد. او را به بیمارستان منتقل کردند و به عنوان چیزی که تا به حال اتفاق نیفتاده بود، مورد مطالعه و آزمایش دقیق قرار گرفت. زیرا آنها انتظار داشتند که وی ظرف چند روز بمیرد.
چند روز بعد مو و پوست سر وی در محل ورود پرتو، دچار ریزش شد و همچنین پوست اطراف بینی هم از بین رفت. علاوه بر این پرتو پروتون بخش هایی از جمجمه و بافت های مغز را هم سوزانده بود. اما بوگارسکی  بسیار خوب از پس از فاجعه بر آمد و سلامت نسبتا کامل خود را به دست آورد.
با وجود اینکه اشعه از مغز وی عبور کرده بود، اما ظرفیت فکری و ذهنی وی همچون گذشته باقی مانده بود. و البته چند مشکل کوچک سلامتی که با آنها روبرو شد، به هیچ وجه تهدید کننده زندگی وی نبودند.
وی شنوایی گوش چپش را از دست داد و پس از آن به طور دائمی یک نویز نامطبوع و کمی آزار دهنده را در آن گوش می شنود. بخش سمت چپ صورت وی هم طی دو سال پس از حادثه، به مرور فلج شد و حس خود را از دست داد. همچنین کارهای ذهنی بیش از گذشته وی را خسته می کردند.
با این وجود وی پس از واقعه، به زندگی عادی بازگشت،  توانست مدرک دکترا هم بگیرد. البته اثرات جانبی این اتفاق هنوز با وی هستند. گاهی غیب می شوند و دوباره با یک بیماری یا حمله ناگهانی بر می گردند.
با نگاهی به صورت  بوگارسکی می بینید که سمت راست چهره وی حالت عادی چین و چروک های یک مرد مسن را دارد. اما سمت چپ صورتش همچنان به حالت تصاویر ۱۹ سال قبل او باقی مانده است و همان وضعیت را حفظ کرده است.
به نظر می رسد که پرتوهای پروتون شتابدهنده ذرات برای جلوگیری از چین و چروک پوست، بسیار موفق تر از بوتاکس عمل می کنند!

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد -فیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*